Junk ~
History ~ Victorian~ Vintage ~ Beatles ~Dr Who~Artworks ~ Freedom ~ Ideas ~ Inspirations

Monday, August 25, 2008

Journey to Langkawi

Character: Wati: Solehah Suraya: Kartini Hajar: Neng Ngerembot Saiful: Bung Ngembel Roma: Pak Bungel Maria: Puteri gajah mada Sarah: Joyah Remos Baby shark: Prof Geli mat Solehah, Kartini dan Neng Ngerembot menaiki tongkang menuju ke Malaysia. Hati mereka berbunga2 sekali apabila memikir kan duit2 yang mereka akan perolehi apabila di Malaysia. Sepupu mereka Bung Kembel, telah jadi billionair di Jawa tengah...mereka juga tidak mahu ketinggalan, lebih-lebih lagi Bung Kembel tidak memeberi mereka walau sesen! pun malah di sepak terajang nya yg di beri..."Nyak kamu dari sini..kamu tidak layak duduk di istana aku" teringat mereka akan kata-kata Bung Kembel ketika mereka datang mahu secupak beras.
"Bung Kembel memang sepupu yg tak kenang budi! dulu datang rumah kami curi jagung! tapi kami biarkan saja.." Kartini meninggi kan suara nya. "Tapi ini kami minta dengan ikhlas tapi kok di layan nya macam kambing" Solehah pula membalas." Heh...sebeb aku guna akal!..aku ini bijak..pandai..angkuh dan bergaya! ramai tokeh-tokeh kerang dekat perairan Punggur suka sama saya..mereka percaya sama saya..saya pandai cari duit!..kamu cari lah duit sendiri!..pengemis!" Mereka bertiga menangis mendengar ayat terakhir Bung Kembel..

"Ngapain Bung Kembel jadian begitu sekali..dulu dia kan yg ngemis minta jagung kitak sampai botak kebun nya dia jual semua jagung!" Kata-kata Kartini di akui oleh mereka berdua. Kini mereka nekad mahu macari rejeki di Malaysia walau dengan apa cara sekali pun. Di dalam tomgkang: " Kartini..kamu sudah neropong perairan Malaysia..nampak pak Polisi tak?.." Neng Ngerembot memberi arahan umpana captain kapal." Yah kamu cuba nanya'in nakhoda nya loo..si Pak Bungel!' kelihatan Pak Bungel buat speed tahap Gaban." Woi Pak Bungel..ingat ini speed bot kah!, kamu tau tak perlahan sikit bot nya!" Kartini marah membabi buta. "Aku iki nakhoda kapal..suka hati aku lah ....aku tadi cuma nak ngelak sponge bob ngan Patrick..mereka berdua baling bom tangan tadi ..sikit lagi nak masuk dalam kapal..nasib baik aku nyempak elak..kalau tidak..jadi titanic lah tongkang aku.." " Hey..aku bayar ko tau tak Pak Bungel..aku seligi kang otak nya..berkecai!" Solehah naik berang.." Hei Solehah dan kawan nya..ini tongkang aku...aku nak kamu bertiga keluar dari tongkang ini! ayuh keluar!!!" Pak Bungel mengamuk sambil menunjukkan silat sunda yang baru di pelajari nyer 2 hari lalu.
Sekali lagi mereka bertiga di landa masalah apabila Pak Bungel telah menghalau mereka dari tertak tongkang nya...mereka bertiga berkeliaran di laut yg luas itu...tanpa di sangka seekor jerung sedang menuju ke arah mereka..Arrggghhhhhhgghghgh@@$%*&^" mereka menjerit ketakutan..."mamposs aku kayak gini!!!" jerit Neng Ngerembot." Tiba ada suara yang lembut berkata" Jgn takut anak2 saya penjaga laut ini ..nama saya En Tabu calculator rejoice a.k.a Gelii Mat...saya jerung yg baik..mari saya bawa kamu berjumpa sama puteri duyung Gajah Mada..." jerung yg bernama Geli Mat itu menjemput mereka berjumpa dengan puteri duyung .." wow..pandai nya kamu berbahasa indonesia..i'm very impressed" kata Solehah dengan lega. " saya kok yg ngajar bahasa indon kat sekolah ikan duyung..lupa pula saya ada pangkat Prof Madya..so kamu kena panggil saya Professor Geli Mat!" mereka bertiga mengangguk paham.

Maka berjumpa lah mereka dengan puteri duyung bersama adik nya Arshavin. mereka bertiga merasa hairan mengapa adik puteri Gajah Mada bernama Arshavin ..nama orang2 russia gitu.. Nama dia Arshavin sebab dia ni kaki bangku..tak pandai main bola ...ari tu dia kena reject masuk Ocean cup wakil Pulau Pangkor..kalau dulu saya panggil dia Ronaldo sekarang Arshavin( kaki bangku dalam bahasa russia)mereka mengangguk tanda paham. Baik lah kamu bertiga.." kamu mahu nyari rejeki di Malaysia ya!" tanya puteri gajah mada.." iya puteri!" jawab mereka bertiga.." kalau bergitu saya baca mentra ..kamu semua pejam kan mata ya..ingat ingat lah apa2..ingat yg best2 gitu,,,cuba pikir sama Rendra ka..Irvan ka si pelakon solehah yg cute kayak Doumyouji tu..alah pelakon Hana Yori Dango! " mereka geleng2 kepala tanda tidak kenal.." dasar anak2 brengset..tak tau cerita terkini" bentak hati Puteri GAjah mada.

Mereka pejam kan mata..agak lama juga 50 minutes ..hiiieee kalau aku jadi Kenny dah lama aku sabotaj Puteri duyung ..lama bener dia nyuruh kita pejam kan mata.." Kartini berbisik pada Neng Ngerembot..." Diam lah kamu kartini aku tgh bayang kan yg aku makan Ayam golek masakan chef wan ni!..nyam.." " eh apa classs ko Chef Wan..Jamie Oliver masak lagi sedap..dia boleh masak sambil drive vespa tau tak..bapak punya hebat lah!!" solehah menambah sedang mereka berbual mesra ..mereka terdengar arahan membuka mata..mereka bergitu xcited ..sangka nya udah sampei Malaysia..tetapi terasa tangan mereka di sarung kan dengan gelang yang berat.." apa ini hadiah Puteri gajah mada ka..emas ka ini" Kata solehah yg belum buka mata nya..tapi kedengaran suara seorang perempuan yg bukan Neng Grembot atau Kartini .." bukan ..ini adalah gari ..kamu bertiga di tangkap sebab datang masuk malaysia guna cara yg keji..iautu kamu telah merampas Yellow Submarine Beatles..patut lah lagu tu dah di cancell kan..sbb ko yg curi yellow submarine dia orang..hamik ko duduk dalam jel selama lama nyer..huuaaa huaaaa...gelak seorang polis wanita yg bernama Joyah Remos....

maka mereka di bawa oleh joyah remos ke balai untuk di hukum sebat 50 kali dan di baling batu oleh penduduk punggur... sekian itu lah cerita - cerinti kali ini..

2 comments:

Si Buntut Kuali said...

Hahaha...sungguh lucu (penat ketawa)

Antarmelog said...

ahakks..Salmi baca org nyer blog..baru perasan :)